Mandagarana
افغانستان: چهارراه جهان باستان

این ظرف‌های طلایی با نقش‌های هندسی و همچنین تصاویر حیوانات تزیین شده‌اند. برخی از باستان‌شناسان تصاویر گاوهای ریش‌دار روی برخی از این ظرف‌ها را با نقش‌های مشابهی در میانرودان مقایسه کرده‌اند. این تصاویر نشان‌دهندهٔ ارتباطات تجاری و فرهنگی میان مناطق بسیار دور از یکدیگر در دنیای باستان است.

شهر باستانی «آی خانم» نیز یکی از مشهور‌ترین محوطه‌های باستانی در شمال افغانستان و در نزدیکی مرزهای تاجیکستان است که گواهی بر حضور و تاثیر فرهنگ یونانی در این منطقه به شمار می‌آید. پس از اشغال ایران هخامنشی توسط مقدونیان در ۳۳۳ پیش از میلاد، افغانستان کنونی همراه با بقیه سرزمینهای ایرانی به اشغال بیگانه در آمد، که پس از کشته شدن اسکندر برخی از اشغالگران در آن بخش ایران سکنی گزیده و این شهر را برای خود بنا کردند.

آی خانم، دارای ساختمان‌هایی مانند کاخ سلطنتی، پرستشگاه، آرامگاه، تئا‌تر و «ژیمنازیوم» یا محل آموزش‌ها و تمرین‌های جسمی و فکری است. از این مکان‌ها سرستون‌هایی مشابه با سرستون‌های معماری کلاسیک یونان به دست آمده است. با این حال شیوهٔ کاخ‌سازی در آن را متاثر از شیوهٔ کاخ‌سازی هخامنشیان می‌دانند. یکی از اشیای جالب توجه این شهر بشقابی نقره‌ای است که روی آن صحنهٔ ارابه‌رانی ایزدبانوان «طبیعت» و «پیروزی» با ورقه‌های طلا نقش بسته است.

شهر بگرام در شرق افغانستان در حدود یک سده پس از میلاد مسیح محل فرمانروایی کوشان‌های ایرانی نژاد بوده و بر سر راه ابریشم قرار داشته است. باستان‌شناسان در محوطهٔ باستانی بگرام توانستند دو مخزن مهر و موم شده را بیابند که پر از اشیای هنری کم نظیر از سرتاسر دنیای باستان بود. حضور این تعداد اثر گرانبها در بگرام نشانی از رونق تجارت و ارتباطات گستردهٔ تجاری و فرهنگی با نقاط مختلف دنیاست.

در این اتاق‌ها اشیایی از هند تا اسکندریهٔ مصر یافت شدند. گلدان‌های شیشه‌ای بسیار زیبا که روی آن‌ها به ظرافت نقاشی شده است در اسکندریهٔ مصر که آن زمان جزو امپراتوری رم باستان بود تولید و به بگرام آورده شده بود. همچنین مجسمه‌هایی از جنس عاج فیل که نشان‌دهندهٔ ایزدبانوان هندی «گنگا» هستند از دیگر اشیای بسیار جالب توجه این نمایشگاه است.

 

آخرین محوطه‌ای که اشیای فوق‌العادهٔ آن در موزهٔ بریتانیا به نمایش درآمده «طلا تپه» است. در دههٔ ۷۰ میلادی در این منطقه شش قبر یافت شدند که متعلق به یک مرد و پنج زن بودند. این اجساد همراه با اشیاء و لباس‌هایی به خاک سپرده شده بودند که در مجموع دارای حدود ۲۰ هزار قطعهٔ طلا و جواهر بودند. این اشیاء مربوط به سدهٔ نخستین پس از میلاد مسیح هستند و از گورهای اقوام کوچ‌نشین به دست آمده‌اند و شامل تاج طلا، غلاف و شمشیر طلایی، گردنبد و دیگر زینت‌آلات بسیار نفیس است


نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  23:35      ‌‌‌Gareaghaji ™