نبرد شاپور ساسانی و والرین

عکس* بالا، تصویری از نبرد شاپور اول ساسانی (سمت راست) با امپراتور روم والرین (سمت چپ) را نشان می دهد. جنس این اثر از ساردونیکس یا عقیق یمانی است و اکنون در( BnF  (Bibliothèque nationale de France قرار دارد.

* © Marie-Lan Nguyen / Wikimedia Commons

دسته‌ها:BnF, ایران باستان, تاریخ, ساسانیان
نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  12:43      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
در جستجوی ریشه های گمشده در تاریخ : حفر کانال سوئز در زمان داریوش

آنچه در ادامه می خوانید بخشهایی از فصل 15 کتاب A Political History of the Achaemenid Empire نوشته M.A. Dandamaev, W.J. Vogelsang و بخشهایی از فصل 5 کتاب Persian Responses – political and cultural interaction with(in) the Achaemenid Empire ویرایش C. Tuplin بر اساس مقالاتی از L. allen, G. Danzig, W. Henkelman, … است.

در سال 1864 میلادی در تکاپوی حفر کانال سوئز، یکی از کارمندان فرانسوی شرکت حفرکننده لوحی را یافت که بخشی از تاریخ ایران و مصر را رمز گشایی کرد. در نهایت سه لوح چند زبانه در این منطقه پیدا شد که همگی بیانگر ساخت کانالی در آنجا در زمان داریوش اول است. بر خلاف کانال فعلی که راه آبی میان اروپا و آسیاست، کانال قدیم رود نیل را به دریای سرخ ارتباط می داده. سه لوح یاد شده بر اساس مکانشان نامگذاری شده اند: لوح تل المسخوته، لوح کابرت و لوح سوئز. از میان این لوح ها، لوح تل المسخوته که از گرانیت و به ابعاد 3.15 متر در 2.10 متر ساخته شده، کمترین آسیب را دیده است. این لوح بر بالای تپه های تل المسخوته در فاصله 350 متری از کانال قرار داشته. لوح کابرت نیز در فرم آسیب ندیده دارای همین ابعاد بوده و در روی تپه ای در فاصله 3 کیلومتری جنوب کابرت نصب بوده و لوح سوئز در 6 کیلومتری شمال سوئز نصب بوده. متن این لوح ها در یک روی لوح به خط هیروگلیف و در روی دیگر به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی نگاشته شده است. صورتی از دو روی لوح کابرت را در دو شکل زیر می توانید ببینید.


ادامه مطلب
نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  11:29      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
تفنگیتار (پیام صلح کلمبیا در سازمان ملل متحد)

Escopetarra یا Gun-Guitar گیتاری است که از یک تفنگ ساخته شده. اصل واژه اسپانیایی ِ Escopetarra نیز متشکل از دو جزء escopeta به معنی تفنگ و guitarra به معنی گیتار است. این وسیله توسط موسیقیدان و فعال صلح کلمبیایی، سزار لوپز، در سال 2003 ساخته شد. ایده اصلی این موضوع از شباهت روش در دست گرفتن گیتار و تفنگ به ذهن او رسید. به این ترتیب در کلمبیا که تجربه 60 سال جنگ مسلحانه را داشت، پویشی (کمپین) برای تشویق افراد در تحویل اسلحه به سازندگان گیتار و تبدیل آن به گیتار، شکل گرفت تا شعار صلح گسترده شود. عکس زیر یکی از این تفنگیتار هاست که دولت کلمبیا به سازمان ملل متحد هدیه داده است. من نامی فارسی برای این وسیله پیدا نکردم (شاید به میزان کافی نگشتم) و با توجه به تقارن “گ” در هر دو واژه، آن را “تفنگیتار” نامیدم.

 

دسته‌ها:مطالب دسته بندی نشده
نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  11:18      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
جنگل آئوکیگاهارا، جایی برای خودکشی

 

 

جنگل آئوکیگاهارا (Aokigahara) که به “جوکای” یا “دریای درختان” نیز معروف است، جنگلی است خفته در دامنه شمال غربی کوه فوجی در ژاپن. زمین این جنگل پوشیده از بقایای گدازه های آتشفشانی کوه فوجی است. این جنگل پردرخت، پس از پل گلدن گیت (Golden Gate) در سانفرانسیسکو، دومین مکانی است که بیشترین افراد برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب می کنند. از سال ۱۹۵۰ بیش از ۵۰۰ نفر در این جنگل دست به خودکشی زده اند. بیشترین ارقام مربوط به سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ است به ترتیب با ۷۳ و ۷۸ خودکشی. در مکانهای مختلف این جنگل، راهنمایی هایی برای منصرف ساختن کسانی که به این دلیل به آنجا آمده اند، نصب شده است. در داستان Kuroi Jukai یا جنگل سیاه نیز، دو شخصیت اصلی داستان که عاشق و معشوق اند، در نهایت در این جنگل دست به خودکشی می زنند. در سال ۲۰۰۴ فیلم Jyukai – The Sea of Trees Behind Mt. Fuji به کار گردانی تاکیموتو تومویوکی درباره این مکان به اکران در آمد. این فیلم داستان ۴ نفری است که تصمیم به پایان دادن به زندگی خود در این مکان می گیرند.

(مرجع:ویکیپدیای انگلیسی)


ادامه مطلب
نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  11:14      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
کاشیکاری از تخت سلیمان و کاشان، هفتصد سال پیش

حمله ی مغول به ایران خصوصا در بخش خاوری کشور، ویرانی و نابودی بسیار به همراه داشت. البته پس از گذشت مدتی، رفاه و به دنبال آن داد و ستدهای بین المللی افزایش می یابد. یکی از نتایج این امر، ورود و تاثیر هنر کشور چین به/در ایران است. به همین دلیل در این دوره شاهد استفاده از المانهای چینی مانند ققنوس و اژدها در هنر ایران هستیم.

مدتی پس از حمله ی مغول شاهد هستیم که نقش های سکولار که برای تزیین دیوارهای قصرها طراحی شده در ساختار مکانهای مذهبی نیز دیده می شود. این عمل در حقیقت عبور از مرزهای موجود آن زمان است که چنین نقشهایی را در چارچوب مذهبی  تعریف شده نمی دانست. به عنوان مثال، در یکی از کاشیهای زیر نقش ققنوس را می بینید که  در اطراف آن آیاتی از قرآن به چشم می خورد.

کاشی به اندازه ی 31.4 در 32.3 در 5.3 سانتی متر، ساخت سال 1275 میلادی در تخت سلیمان، نقش بهرام گور در حال شکار به همراه آزاده بانوی چنگ نواز را سوار بر شتر نشان می دهد. بهرام برای نشان دادن مهارت خود با تیری پای عقب آهو را به سرش می چسباند. محل نگهداری این اثر موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن است.


ادامه مطلب
نوشته شده در:پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:,  19:52      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 ... 16 صفحه بعد