بخشی از سنگ قبری از جنس مرمر سفید به جا مانده از نیمه ی دوم سده ی دهم میلادی در نیشابور. ابعاد این سنگ 28 در 24.2 سانتی متر است. این سنگ اکنون در موزه ی هنر لوس آنجلس قرار دارد.
دستهها:موزه ی هنر لس آنجلس, ایران پس از اسلام, تاریخ
|
بخشی از سنگ قبری از جنس مرمر سفید به جا مانده از نیمه ی دوم سده ی دهم میلادی در نیشابور. ابعاد این سنگ 28 در 24.2 سانتی متر است. این سنگ اکنون در موزه ی هنر لوس آنجلس قرار دارد. دستهها:موزه ی هنر لس آنجلس, ایران پس از اسلام, تاریخ بشقاب سرامیکی از سده ی 12 یا 13 میلادی، اندازه: 5.7 در 23.5 سانتی متر، موزه ی هنر لوس آنجلس دستهها:موزه ی هنر لس آنجلس, ایران پس از اسلام, تاریخ
تصویر بالا فرشی را نشان می دهد که در سال 1539 میلادی در دوره ی صفوی در اردبیل بافته شده. اندازه ی این فرش 4 در 7.18 متر و جنس آن از ابریشم و پشم است. این فرش که در موزه ی هنر لوس آنجلس قرار دارد، یک جفت نیز دارد که اکنون در موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می شود. در شکل بخش کوچکی از این اثر با جزییات بیشتری نشان داده شده است. دستهها:موزه ی هنر لس آنجلس, ایران پس از اسلام, تاریخ این کره که تصویری سه بعدی از جهان (کهکشانها) را نشان می دهد و در سال 1145 میلادی ساخته شده، سومین گوی کهن به دست آمده از دوره ی اسلامی و قدیمی ترین کره در بخش شرقی تمدن اسلامی است. تا کنون هیچ کره ای از دوره ی پیش از اسلام یافته نشده. محل ساخت این کره به احتمال زیاد شهر اصفهان است، هرچند بعضی نیز آنرا مربوط به سوریه می دانند. قطر این کره 16.5 سانتی متر است و اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود. ادامه مطلب گلدان با نقش شیر حمله کننده، جنس: نقره ی زر اندود، قدمت: سده ی هفتم یا هشتم میلادی، ارتفاع: 16.5، قطر: 10 سانتی متر، محل نگهداری: موزه ی میهو هر کدام از سه صحنه ی اصلی که بر روی گلدان تصویر شده اند حمله ی یک شیر به جانوری را نشان می دهد: بز کوهی، گوسفند وحشی و یک گورخر کوچک. در فاصله ی میان این صحنه ها نقوش پرنده، خرگوش و سگ به چشم می خورد. تزیینات این گلدان به گونه ای است که نقوش را از پس زمینه ی زراندود گلدان متمایز کند. مرجع: وبگاه موزه ی میهو دستهها:موزه ی میهو, ایران پس از اسلام, تاریخ
یک جفت وسیله ی زینتی برای مو، اندازه: 7 در 2.5 سانتی متر، جنس: طلا با مرکز برنز، قدمت: سده ی دوازدهم یا سیزدهم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: گرگان،موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.) دستهها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ
چراغ فلزی به شکل پرنده، جنس بخش اصلی: برنز، جنس نقوش: نقره و مس، ابعاد: 20 در 24 در 30 سانتی متر، قدمت: اواخر سده ی دوازدهم یا اوایل سده ی سیزدهم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: خراسان، نوشته ی روی لامپ: «عزت، طول عمر، قدرت و افتخار برای صاحب آن»، موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.) قطعه پارچه، قدمت: سده ی هفتم تا نهم میلادی، اندازه: 34.3 در 21.6 سانتی متر، جنس: کتان و پشم، منطقه جغرافیایی: به احتمال زیاد ایران، موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.) دستهها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ
جام شیشه ای، قدمت: 1200 میلادی، ارتفاع:11.5 سانتی متر، قطر: 12.7 سانتی متر، منطقه ی جغرافیایی: ساوه، موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.) دستهها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ قطعه ی پارچه،جنس: پشم، اندازه: 30.5 در 47.5 سانتی متر، قدمت: سده ی هشتم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: ایران یا عراق، موزه ی متروپولیتن
دستهها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ
قالیچه ی تمام ابریشم به احتمال بسیار زیاد بافت کاشان، قدمت: سده ی شانزدهم میلادی، اندازه: 2.49 در 1.71 متر، موزه ی متروپولیتن (اثن اثر در بازدید عمومی نیست.)
دستهها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ
پایه ی تخت به شکل شیردال، جنس: برنز، ارتفاع: 57 سانتی متر، قدمت: اواخر سده ی هفتم یا اوایل سده ی هشتم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: غرب ایران، موزه ی متروپولیتن (این اثر در بازدید عمومی نیست.)
دستهها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ سوت از جنس استخوان، اندازه: 3 در 5.5 سانتی متر، قدمت: سده ی نهم یا دهم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: نیشابور، موزه ی متروپولیتن (اثن اثر در بازدید عمومی نیست.)
دستهها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ حمله ی مغول به ایران خصوصا در بخش خاوری کشور، ویرانی و نابودی بسیار به همراه داشت. البته پس از گذشت مدتی، رفاه و به دنبال آن داد و ستدهای بین المللی افزایش می یابد. یکی از نتایج این امر، ورود و تاثیر هنر کشور چین به/در ایران است. به همین دلیل در این دوره شاهد استفاده از المانهای چینی مانند ققنوس و اژدها در هنر ایران هستیم. مدتی پس از حمله ی مغول شاهد هستیم که نقش های سکولار که برای تزیین دیوارهای قصرها طراحی شده در ساختار مکانهای مذهبی نیز دیده می شود. این عمل در حقیقت عبور از مرزهای موجود آن زمان است که چنین نقشهایی را در چارچوب مذهبی تعریف شده نمی دانست. به عنوان مثال، در یکی از کاشیهای زیر نقش ققنوس را می بینید که در اطراف آن آیاتی از قرآن به چشم می خورد. کاشی به اندازه ی 31.4 در 32.3 در 5.3 سانتی متر، ساخت سال 1275 میلادی در تخت سلیمان، نقش بهرام گور در حال شکار به همراه آزاده بانوی چنگ نواز را سوار بر شتر نشان می دهد. بهرام برای نشان دادن مهارت خود با تیری پای عقب آهو را به سرش می چسباند. محل نگهداری این اثر موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن است. ادامه مطلب |